24 juni 2005

 

Jorda er rund

"[...] Men da mannen bare kunne trekke én vogn, trengte han to menn til å trekke de andre vognene, og de to mennene trengte også sko og klær og en vogn til dette og noen til å trekke vognen. Og alle vognene måtte først over huset, til det trengtes en heisekran og en mann til å betjene heisekranen og en båt til heisekranen og en vogn til båten og en mann til å trekke vognen til båten med heisekranen, og denne mannen trengte en vogn til klærne sine og noen til å trekke denne vognen."

Det er ikke bare enkelt å bevise for seg selv at jorda er rund. Skal man gå rett fram hele veien, må man over så mange hinder, og da trenger man mye utstyr.
Les hvordan det gikk i den nydelige boka til Peter Bichsel oversatt av Jan Erik Vold. Boka heter Barnehistorier. Kos deg.

Comments:
Jorda er rund- kven er eg? Dykk dykk dykk dypt inn i subjektspronomena si sprø verd og du veit det.... Hmm, eg burde heller epostera deg. Blubb, gøbbles.
 
Mari, skjerp deg. Her i bloggeland gjelds det ikkje å late som og ta ein Emil (og eg meiner ikkje han i Lønneberget denne gongen). Anonymous du. Ha!

Men du, sånn for å vere litt hyggeleg, hadde du det fint i Roma?
 
Du min rugdaste du. Eg er jo eg. Og du er du. Eg kan ikkje... *hikst*
Dei som i svik dreg sverda må du ikkje taka med tål. Lat gardane gå opp i kål! Dei fortjener ikkje likare færda.

Og subjektspronomena? Dei er som tida - dei finst ikkje!
Takk for i aften, gøbbels.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?