06 september 2005

 

Ditt og datt

Foerst en liten oppklaring: Mange har spurt meg om Klaipeda er en fin by, og der foeler jeg at mine svar har vaert noe vage. Naa skal jeg proeve aa si det som det er: Nei, Klaipeda er ikke noe spesielt fin. Det er den ikke. Den ble bomba soender og sammen, som det heter, under siste verdenskrig, og naa er den ganske sovjet-brun og graa. Ca alle bygningene er av murstein. MEN det finnes ogsaa gamle bygninger her og der, f.eks i gamlebyen, der kan det til tider vaere litt fint, til og med koselig her og der. OG noen av mursteinsbygningene er ogsaa vakre, f.eks. universitetet og postkontoret. Det pussige og litt teite er at de gamle og vakre bygningene ofte er bygd ut, som oftest i den stilen som ligner minst paa originalhuset. Saa det er noksaa varierende og forvirrende arkitektur. Kanskje derfor noget vage svar paa spm? Vem vet. Inte jag. Ellers baerer byen preg av industri og frakt og kran og sea port city. Dessuten kan det nevnes at det er ca 300 000 innbyggere her, og at landets voksende oekonomi gjoer at det bygges og fikses over alt hele tiden. Og det jo bra, da.

Denne uka er det kortfilmfestival i byen. Hver kveld vises masse kortfilmer fra mange land i Europa i en gammel tobakksfabrikk. Toeft, je. Fredag vises filmer fra Sverige og Norge ogsaa, det blir kult. I gaar saa jeg filmer fra Estland og Litauen (tekstes paa engelsk, ja), og i kveld staar Portugal og Polen for tur.

I dag har jeg tilbragt store deler av dagen paa cafeen til en av de stoerste bokhandlene her. Der har jeg drukket Capuccino og lest Stanislavski. Je. Teaterstudenten skjemmes nesten, men ikke likevel. Haha. Mye bedre sofa paa cafeen enn senga paa rommet er.

Speaking of rom, alt tegner til at jeg flytter til en leilighet sammen med Egle (tenk eagle, ikke igle) fra den litauiske klassen mot slutten av september. Det er foreldrene til Egle som eier leiligheten (det er saann jeg liker det, veit du, Marit:) og de har nettopp pusset den opp. De venter paa resten av inventaret, saa naar det kommer, kan jeg flytte. Der venter meg et stort rom, stor seng, tv og andre flotte ting. Dessuten er det naert skolen og sentrum. Gleder meg! Greier ikke helt aa slaa meg til ro paa studentheimen naar jeg veit at jeg skal flytte, saa der ser det ikke ut naa. Maa vel se aa faa gjort noe med det, da, kanskje. Forresten skal jeg betale 300 litas i mnd i leie, ca 700 kr. Det betyr ikke mer enn ca 6500 kr leie paa hele mitt opphold her. Misunnelige? Noen?

Siden jeg, mitt broedhue, ikke saa at passet mitt gikk ut paa dato i februar foer dagen foer jeg skulle reise, maa jeg dra til Vilnius og den norske ambasaden og fornye det foer jeg kan faa visum. Og det skal jeg gjoere naa paa torsdag, alene, med buss fra Klaipeda kl 4 om morgenen. Ambassaden er nemlig bare aapen fra 10-12, saa jeg maa vaere der i god tid for aa faa fiksa det. Je. Feritur! (?)

Ja, og saa har jo canadierne endelig kommet. Hm. De var pussige. Ei paa 40 aar, og ei paa 19. De er bestiser. Men de er ganske morsomme (litt hvertfall) og utadvendte. Jeg er vel ikke helt paa boelgelengde med dem, men haaper det blir ok aa jobbe sammen. Hun paa 19 (Cinthya, eller Cindy) har gaatt et aar paa den dramaskolen i Canada som er vanskeligst aa komme inn paa, paa lys og lyd og teknisk linje. Og hun andre (Rhonda, eller McCarthy, som Cindy caller henne) har jo vaert laerer og regissoer i mange aar, saa de er sikkert ganske flinke. Spent, spent! Saa naa venter vi bare paa den kenyanske gutten, som komemr i slutten paa sept. Mye ugreiere aa komme fra Afrika til Litauen enn fra Norge, for aa si det saann.
Gleder meg veldig til aa begynne naa. Snakker med den litauiske klassen som begynte forrige uke, og det de gjoer hoeres veldig lovende ut!

Ellers strever jeg litt med aa finne ut hvilken mat jeg liker her, godt broed virker f.eks. litt umulig aa finne. Saa en dag endte det med at Canada (som jeg foretrekker aa kalle dem) dro meg emd paa McDonalds. Seff er det McDonalds her, og seff kommer Canada til aa spise der hele tiden. Det var ikke godt, men det var godt likevel aa spise noe som jeg har smakt foer. For ellers er det stort sett bare eplene og bananene som ligner seg selv her, saa det spiser jeg mye av. Jepp. Naa skal jeg gaa aa grave opp noe middag et sted, foer jeg gaar i gang med kveldens kortfilmer.

Forresten! Gled dere til Charlie and the Chocolate Factory! (hvis dere ikke har sett den) Den var kul:)

Hej nu!

Comments:
Kor arti å les fra Litauen, Ingrid. Føl nesten at æ e på reis, æ å. Men æ sei nu d, at nu må du ikkje kom heim å snakk engelsk me litausk-aksang, ell ennu verr; kanadisk-aksang. Jahaja: Engelskmasteren passer meg bra. Vi er en liten klasse på under dusinet og noenlunde i samme aldersgruppe (ålldisser, altså). Jeg tar to politiske fag, begge med vinkel på britisk politikk, + et amerikansk litteratur-fag. Faglæreren i politikk er en tørr brite med typisk britisk humor, så vi får flirt litt ondskapsfullt på andres bekostning av og til (men det er ingen fnisberter her som fniser sammenhengende i to forelesninger :)). I tillegg har jeg begynt på spansk 1001; artig. Sosialt er det også greit på masteren, har blitt kjent med en fra Tyskland og ei fra Bulgaria; Marius og Ingrida. Ellers skjer det ikke så mye nytt. Ja, bortsett fra at jeg har forelska meg i vaskekona på jobben; Olga fra Ukraina. Vi venter barn i desember, men vi håper å gifte oss før det (hun må bare skille seg først og fordele sine fem barn mellom seg og eksen). Tjooghei.
 
Tenk at du har sett Charlie and the Chocolate Factory! Jeg kan hittil bare nøye meg med filmklipp og bilder, noe jeg gjør nesten hver dag. Å, som jeg gleder meg!
Og, tar du i mot besøk etter jul?
 
Seffaern (?) tra jeg imot besoek etter jul! Ja! Wilkomen, bienvenue, welcome. Eller noe i den retning.
Rune: gratulerer som vordende fader. Det blir nok bra, tenker jeg. Og bare saa du veit det: her flakser aksangene i alle retninger (polsk, russisk, litauisk, kanadisk, tyrkisk, mimeaksang...), saa jeg lover ingenting.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?