27 februar 2006

 

Vaffel paa pinne!

Du rusler nedover gata. Du er kald; det er jo vinter. Med ett faar du oeye paa ei iskrembod. -Iskrem? tenker du. -Det var da litt hustrig naa i februar. Men med det samme kjenner du lukta. Lukta av vaffel! Du lar dens magnetiske effekt dra deg bort til "iskremboden". Og der... Vaffel paa pinne!
- Vil du ha den duppet i varm sjokolade og hasselnoetter? sier vaffelselgeren paa litauisk/engelsk/tegnspraak.
- Mhm.. svarer du.

Du rusler nedover gata. Du er ikke kald lenger. Og at du har sjokoladesaus i hele ansiktet gjoer deg ingenting. For foelelsen av vaffel paa pinne forsvinner ikke saa fort.

Comments:
Jøss, Ingrid, dette er jo høyverdig lyrikk! Jeg levde meg helt inn i følelsen, smaksopplevelsen, lukta og atmosfæren: klasse! Vaffel på pinne i sprengkulda er tydeligvis tingen: Se etter bod på baklandet kommende vinter.
Ellers; ingen er så nysjerrig og lettlurt som artigklumpen frå Telemark. Hun går på alt. I dag var der en fjomp fra ukjent sted som sendte henne en melding under middagen og dermed var frøken Detektiv i gang. Det endte opp med kald middag og to oppspilte lyseblå midt i et hode som holdt på å dette av. Hun fikk ikke fred før saken var løst. Iis øpp, sier nå jeg.
 
Ha! Ja, særlig, mari-pari. Jeg lar meg ikke imprignere av dine stavekunnskaper. Iallfall ikke i bokkmål. Der er jeg suvenir. Og hadde det ikke vært for meg så hadde du ikke klart en C i Nordisk i fjor engang. Flaks for deg at jeg leste korrektur på alle essayene dine før jeg leverte de for deg! Så det så. (Jeg husker f.eks at du hadde 27 stavefeil i analysen din av novellen om Nysjerrig-Per).
Ellers har du rett i en ting: pølsebod kommer jeg aldri til å åpne, verken på Baklandet, eller noe annet sted.
Pling, je-je og alt det der.
 
Dere er naa noen boellefroe dere ogsaa da.
 
Jeez! Betyr det at dere også er født i fiskene? Det forklarer litt av hvert, f.eks. hvorfor jeg så fort blir irritert på dere... :-)
 
jeg er en vannkvinne, og vil ha meg frabedt aa bli sammenligna med en fisk. Takk.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?