08 april 2006

 

En selsom opplevelse

I dag aat vi lunsj i tolvte etasje paa Klaipeda Hotell. De har fin utsikt over hele byen. Saerlig paa do! Alle veggene er vinduer, saa mens du sitter der og gjoer det du maa, kan du skue utover Klaipedas ujevne landskap. Og mens jeg satt der slo det meg at vi kvinner sannsynligvis fikk mer utav denne fornoeyelsen, siden vi slipper aa staa med ryggen til hele utsikten mener jeg. I alle fall i de fleste tilfeller. Kanskje... Uansett var jeg glad for at den nederste delen av viduet ikke var gjennomsiktig. Det var sikkert den mannen som sto med ryggen til byen og trakk paa seg buksa da vi gikk derifra ogsaa.

Comments:
JEG VIL OGSAA SITTE PAA ET DO HOEYT OPPE I LUFTA DER ALLE VEGGER ER VINDUER!!!!!!!!!!!!
 
Ja, det vil du. Det var kult. Kom paa besoek da vel! ;D
 
På et hotell i København jeg en gang lå på, hadde de akvarier innfelt i veggen på toalettet. Da kunne man sitte der å se på fiskene mens man satt der og nøt sine utslipp. Noe må man jo gjøre. Er du en do-leser eller er du ikke?
 
Jeg proever a ikke vaere. Har jeg noe aa lese, kommer jeg meg aldri ut! Dessuten sovner beina mine ogsaa, og det er en ekkel foelelse. Men det var like foer jeg fikk kelneren til aa levere lunsjen min paa do allikevel, saa flott var det.
 
Om jeg hadde kjent Ivar bedre, eller i det hele tatt hadde kjent ahn, skulle jeg skrevet noe om at et hotell i København var en fin formulering på et toalett på en luguber bar i Christiania, og kanskje også antyda et eller anna anna. Jeg gjør det sånn halvveis likevel, uten å kjenne Ivar. Så klart med forbehold; kan jo være danskene har det med å plassere levende fisk på toalett. Jeg synes uansett at det er helt forferdelig. Det er min kommentar til det hele. Både vinduer og fisker. Det er rett og slett en grusom opplevelse spør du meg. Lesestoff derimot kan jeg godt like.
 
Det blir jo nesten som å gå på do på fjellet; høyt oppe og god utsikt. Ja, ja, kanskje ikke helt, dårligere luft i høyblokka, antar jeg.
PS: ...men Marit da, hva gjorde du på en luguber bar i Christiania? Ikke det at jeg antyder noe...:-)
 
Ja, Marit, jeg tenkte ogsaa paa den doen. Men jeg kan da vanskelig se for meg at det var det "hotellet" Ivar snakka om. Heller hur, Ivar?

Lufta var litt drivhusaktig varm der oppe i hotelldoen ja Rune. Men det er nok det naemeste jeg kommer et fjell her i Litauen.
 
Alle har vel en do-historie fra utlandet? Jeg kom plutslig på min, den er fra Thailand. Det eneste den har til felles med "glass-doen" din, Ingrid, er at også utedassen "min" hadde fritt utsyn. Og innsyn, men i mitt tilfelle skyldtes det manglende do-dør (til stor glede for ungene i landsbyen som antageligvis ikke hadde sett ei kritt-hvit rompe før). Overraskelses-momentet bestod imidlertid i oppdagelsen av at doen faktisk også manglet dør nr to; dør til "gjødselkjelleren". Dette forstod jeg da jeg skjønte at lydene under meg faktisk ikke skyldes en dårlig reisemage. I løpet av ett sekund innså jeg to ting; 1 griser i Thailand "nøffer" på samme måte som griser i Norge. 2 En blir faktisk et lykkeligere menneske av ikke å spise "Pork Sweet and Sour".
 
Ik! Det var ei bra ei, Rune:) Dohistorier er gull.
 
Vel har jeg vært i Christiania, spist god mat også, men ikke på do der, jeg har gode venner i Chistianshavn, så det trenger jeg ikke. Nei jeg snakker om et penere hotel på den andre siden av kanalen, ikke langt fra Nyhavn og Nordisk Ministerråd, og altså med akvariefisk og det hele. Damene rapporterte forøvrig om flere fisk på dametoalettet enn på herretoalettet. Det skulle vel kunne innby Marit til nye tolkninger om hun ikke har annet å gjøre i påsken. Jeg for min del skal heller snart stikke hvitløksfeddene i lammelåret, Ingrid. Og krydre med rosmarin. Og lufte rødvinen. Fisken får vente til langfredag.
 
det er dette du ikke ser
før du har tatt sjansen på
at det er der

det er dette å vite at det er mer
alltid mer enn du vet om
andre stier og ord
og en helt annen form for fredløshet og frykt

det er dette at du ikke kan betrakte det
ikke finne mening i utvalgte deler

det sitter en gammel dame på en stålrørstol
det seiler en svale under himmelskjoldet
en mann graver stille en annen manns grav
og et barn bærer tungt på sin mors savn

det er dette at tiden går
og du møter et gammelt ansikt igjen
det er dette at det er din ryggsekk
dine skulderremmer som gnager
mens du undrer deg på hvorfor han valgte
nettopp denne støvete landeveien
til å folde ut sin markblomstprakt

og det er tilslutt dette rennende vann
dette rennende vann gjennom dine fingre
og over ditt hode
og framfor dine blinde øyne

det er dette at du bare må tro
og gå
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?